Behandling av plantarfasciit

Plantarfasciit er smerte på innsiden av fremre del av hælen som kan stråle fremover i foten. Dette er en betennelse i fotsålens seneplate der den fester til hælbeinet. Plantarfascien har som oppgave å sørge for en optimal fot biomekanikk i forbindelse med avvikling av steget og sørger for å holde fotbuen oppe.

En irritasjon eller betennelsestilstand i festet på hælbeinet er ofte et resultat av overbelastning og er en stor andel av tilfellene der man opplever smerte under hælen. Den rammer alle aldre og kjønn, men er vanligere fra 40 år og oppover samt hos idrettsutøvere og militærpersonell.

Årsaken til plantarfasciit er i hovedsak ved for tidlig rask økning av aktivitet som løping, løping på hardt underlag, langvarig gåing/ståing eller feil bruk av skotøy over lengre tid. Idrettsutøvere som hopper eller er langdistanseløpere er oftere mer disponert.

Tilstanden begynner ofte som en murring under eller etter aktivitet/belastning som vil bli mer intens jo lengre du går med det.  Typiske symptomer er smerte på innside av hælbeinet spesielt ved igangsettelse, stivhet og smerte på morgenen, blir bedre under aktivitet, men kan smerte mer i etterkant. Ofte symptomfri ved avlastning. Noen opplever smerte uansett belastning eller hvile. Den kan enten være en punktsmerte eller stråle ut i foten. Leggmuskulatur og fotens bein vil også bli påvirket av tilstanden.

Plantarfasciit behandles i stor grad med hvile fra utløsende aktivitet, endre sko og underlag. Vi kan hjelpe deg med å løsne på stram muskulatur i leggen, bevegeligheten i fotbeina, øvelser for både å styrke muskulaturen og fotbuen samt teipe foten for avlastning.