Soma Helseklinikk logo

FÅ HJELP MED

Behandling for gravide

Behandling for gravide ved Soma Helseklinikk

Flere som er eller har vært gravide vil oppleve smerter under og etter svangerskapet.

Under en graviditet forandrer kroppen seg mye. Dette gjør at det er lett for seg å gå annerledes og du spenner deg. Smerte under svangerskapet er vanlig grunnet blant annet ovenforliggende årsaker. Andre grunner til smerte er forårsaket av at fosteret presser feil, du får symptomer av bekkenløsningen og tyngdepunktet forflytter seg. Smerte i korsrygg, bekken, brystrygg og nakke er vanlig under svangerskapet.

Å gå annerledes er vanlig for mange gravide og skyldes ofte at musklene ikke aktiveres riktig. Dette kan føre til smerter som i verste fall kan vedvare etter graviditeten, og det er derfor viktig å ta tak i problemet så raskt som mulig.

Bekkenløsning er en naturlig del av det å være gravid. Bekkenløsning betyr at det frigjøres hormoner som gjør leddene, spesielt i bekkenområdet, mer bevegelige og klar for fødsel. Alle får bekkenløsning, men ikke alle opplever smerter av bekkenløsningen.

Samtlige graviditetsrelaterte smerter kan bedres ved behandlinger som massasje, dry needling, triggerpunksbehandling og øvelser. Hos oss undersøker vi hvordan du står og hvilke muskler som er vonde. Behandlingen består som regel av holdningskorrigering, triggerpunktmassasje og treningsøvelser for å hindre tilbakefall av problemet. Vi tilpasser behandlingen ved å gjennomføre den sittende eller sideliggende, ut ifra hvor langt du har kommet i graviditeten.

Etter fødsel kan man få problemer med magemusklene, eller det som kalles diastasen. Vi hjelper deg med en undersøkelse av diastasen og rådgivning underveis i opptreningen av magemusklene.

Trening under graviditet
Mange opplever usikkerhet rundt trening under graviditeten. Det anbefales å trene både styrke og kondisjon i minst 150 minutter per uke om du er gravid og frisk. Det kan være vanskelig å vite hvordan du skal trene, men det anbefales å gjøre det kroppen er kjent med og det som føles riktig for kroppen. Ofte må du endre noe på treningen og det kan være du må kutte ut øvelser eller viss treningsform, men det viktigste er at du holder deg aktiv og lytter til kroppen. Dersom du ikke tidligere har trent regelmessig, anbefales det å gradvis øke aktiviteten. Trening er bra for deg selv og barnet i magen, det vil kunne underlette flere plager i svangerskapet, gjøre fødselen lettere og få deg raskere tilbake etter fødsel!

Hos oss kan du få hjelp med å tilrettelegge treningen og veilede deg under graviditeten.

FÅ HJELP MED