Soma Helseklinikk logo

FÅ HJELP MED

Behandling av albue

Behandling av albue ved Soma Helseklinikk

Smerter i underarm og albue er vanlige plager som mange kan oppleve i løpet av livet. De vanligste årsakene til smerte er irritasjon i senefestet i underarmens muskulatur, både på innsiden og utsiden av albuen. Hos Soma Helseklinikk kan vi hjelpe deg med å lindre disse plagene og gi deg den nødvendige behandlingen.

Golfalbue og tennisablue
To av de hyppigst forekommende  smertetilstandene i underarmen og rundt albuen er golfalbue eller tennisalbue/musearm. Tennisalbue (lateral epicondylit) er en irritasjon eller betennelse i senefestet til fingrenes strekkere og gir smerte på utsiden av albuen. Dette er ofte forårsaket av langvarig og intenst arbeid på PC, og er en tilstand som oppstår i forbindelse med gjentatte anstrengelser av muskler, leddbånd, sener og nerver i armen. Den oppstår som regel  i din dominante arm, ettersom den brukes i større hyppighet og er mer belastet. Dette er et problem som spesielt sees hos kontorarbeidere ved bruk av ekstern mus.

Golfalbue (medial epicondylit) er en irritasjon i senefestet til fingrenes bøyere og utpreger seg med smerte på innsiden av albuen. Denne tilstanden er ikke like vanlig som tennisalbue.

Årsaken til albuesmerte er ofte en betennelsesprosess eller irritasjon ved senen til muskelens feste på innsiden eller utsiden av albuen grunnet overbelastning. Smerten kan ofte vedvare i måneder ettersom en påvirkning på senene og senefeste har dårligere sirkulasjon og dermed dårligere forutsetning for legning sammenlignet med muskulaturen. Symptomene varierer ut fra hvilke strukturer som er betente eller overbelastet, men mange opplever en form for murrende verking eller smerte ved albuen samt stråling i underarmen og hånden.

Ettersom det ofte er en langvarig eller kronisk tilstand kan det være lurt å få tilstanden behandlet. Diagnosen er lett å stille ved enkle tester og beskrivelse av symptomene. Som behandling vil vi hjelpe deg med å minske symptomene ved å øke sirkulasjonen i området, men også finne årsaken til hvorfor problemet har oppstått. Øvelser er en viktig del av behandlingen og for å få tilstanden bedre. Kombinasjonen av behandling og trening hjelper ofte med å få deg raskere bra.

FÅ HJELP MED